Visar inlägg med etikett gravid med räkan. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett gravid med räkan. Visa alla inlägg

tisdag 6 december 2016

Tiden har sin gång.

Hittade detta påbörjade men opublicerade inlägg i mitt utkast. Hade först tänkt radera det, men hade inte hjärta att göra det ändå. Så lägger upp det till er att läsa istället ♥
Det har verkligen hänt en hel del på de nio, snart tio, månader som gått sen Elma föddes. Inte bara det som syns, dvs att hon har vuxit massor och absolut inte skulle få rum i min mage längre utan hon gör framsteg för varje dag som går ♥

Det är så otroligt kul att se att hon har en egen personlighet och att hon har så mycket egen vilja även om hon är världens snällaste lilla tjej för det mesta. Livet verkar i hennes ögon vara så roligt och hon ler brett nästan hela dagarna. Det är en fröjd att vara hennes mamma även om det såklart finns stunder då det är riktigt tufft. Just när jag sitter och skriver detta så håller hon en djup konversation med en majskrok och sin napp och bryr sig föga om att jag inte har full uppmärksamhet på henne så hon kan roa sig själv om de behövs.

Hon kryper/ålar på i full fart och flera gånger bara idag har jag fått rycka ut och plocka bort henne från kattmat och kattlåda. Var ju bara nån vecka sen hon satt still där man placerade henne och lekte med sina leksaker, men den friden är slut nu. Nåja, det är väl detta som kallas vardagsmotion och man håller sig pigg och alert i vardagen. Mammas lilla räka! ♥

måndag 16 maj 2016

Tänk att det har gått så fort ♥


Satt och bläddrade i min "fem år dag för dag" bok och insåg att det är bara 9 dagar kvar tills Elma fyller ett år. Tänk att hon har funnits hos oss ett helt år snart, det är knappt att jag hunnit med. Den här tiden för ett år sen var jag inställd på att vi skulle få träffa bebis tidigast i juni men jag hade som tur är väldigt fel där.

Sitter i alla fall och letar inspiration på vad jag ska baka till hennes ettårskalas och just nu är det jobbigt att välja bort saker, men man måste väl ha MINST sju sorters kakor och i alla fall tre sorters tårta när man fyller ett? Eeeh...

tisdag 8 mars 2016

Min babyshower i april 2015

Nu när jag äntligen har lite tid över då Elma sover så tänkte jag försöka blogga ikapp lite bilder jag har sparade i datorn. Som det är nu så orkar jag knappt öppna bloggen då jag vet att jag "borde" blogga dem först innan jag bloggar om nått annat. Det är bara i mitt huvud det är så, men det blir som en blockering ändå. Hittade dessa som är snart ett år gamla, men vad gör väl det. Det är då Hanna som har fotat dem.

Mamma lurade ut den stackars höggravida kvinnan på skogspromenad och när vi kom tillbaka så upptäckte jag en främmande bil nere bakom några träd så jag anade oråd men mamma försökte släta över det med att det var Matias bil men det gick jag inte på. Inne i köket stod mina fina brudar ♥


Alltså, hade nästan glömt hur rund jag faktiskt var.


Räkan fick massa fina presenter ♥


Fick ett fårskinn av Hanna och Sami och det tyckte Amelia jättemycket om!


Gissa barnmaten.


Gissa bajset! Mums, ehe!


Så var det dags att byta blöja med förbundna ögon, inte lätt alls när man aldrig bytt förut, nu hade det nog varit lättare! Nöjd tjockis (; Tänka att jag har fått världens bästa vänner ♥

onsdag 17 februari 2016

Att packa BB-väskan.

Hanna tyckte förut att jag skulle skriva ett inlägg om vad vi packade ner i BB-väskan. Hade någonstans tänkt låta bli att skriva det, då vi hade klarat oss ypperligt utan någon väska på BB så jag känner att jag inte riktigt kan uttala mig om saken men jag tar och skriver det ändå, för så snäll är jag!
Såhär såg det ut då jag höll på packade vår väska i alla fall. Det viktigaste var med ♥

Sååå här kommer min lilla lista på det (jag tror, har tyvärr slängt orginallistan) vi hade med oss till BB och lite kommentarer till vissa.

Mamma:
- Sköna och mjuka kläder: Kan räkna gångerna jag lyckades ta mig ur den extremt sexiga sjukhusrocken på en hand tror jag. Dagen vi skulle åka hem så var jag tvungen att lämna den av förklarliga skäl och krypa i ett par mjukisar istället och sen hade jag nog pyjamas vid ett fåtal tillfällen då vi hade besök. En bekväm amnings-bh eller ett amnings-linne är dock att rekommendera. Egna trosor är bra om man inte vill använda sjukhusets fantastiska trosor.
- Necessär: Hårsnoddar och hårspännen är ett måste om man har långt hår. Sen bör man inte glömma tandkräm, tandborste åt både mamma och pappa, hårborste och deodorant. Även eget schampo, balsam och duschtvål kan vara trevligt att ha. Jag hade hört många säga att man får torra läppar av lustgasen och det stämde verkligen så ett läppfett var min bästa vän ett par dagar efter. Här hade jag även med bindor, men använde de tjockare man får på sjukhuset.

- Amningskupor/amningsinlägg: Det kan bli jobbiga blöta fläckar annars.

Pappa:
- Extrakläder: För oss var det bra att Simon hade med sig extra byxor då en viss blivande mamma kräktes i famnen på honom under förlossningen. Olyckor händer ibland, så att packa med kläder till blivande pappan är bra! I övrigt var Simon hem till katten alla dagar då vi bor så nära sjukhuset och då passade han på att duscha och byta kläder så det behövdes inte några större mängder ombyten för honom.

Bebis:
- Kläder till bebisen: Elma hade nog kläder på sig första gången samma dag som vi åkte hem från BB, i övrigt så var hon mest iklädd blöja. För det första var det kokhett i vårt rum på BB dygnet runt då hon är född i maj och solen sken in hela veckan. Sen är det så viktigt att ha dem hud mot hud så mycket som möjligt så då orkar man inte knöla med kläder. Så ett åka-hem-set hade räckt för oss. Det finns även kläder på BB att låna om man vill.

- Filt till bebisen: Även det får man låna på BB, men till Elma hade vi med en egen också som nu har fått följa henne sen starten.

- Första kramdjuret: Elma fick sitt första snuttedjur redan innan jag kom upp från intensiven. Den hade jag sovit med i flera veckor före BF så att den skulle ha en bekant doft.

Övrigt:
- Ett glatt humör: Med det kommer man långt!

- Förlossningsbrev!
- Kameran: Min användes inte så flitig då jag var väldigt svag och knappt orkade lyfta den. Med iPhonen fotograferade jag desto mer.

- Någonting att äta & godis: Det är absolut inte dålig mat på BB här på Åland, men man är inte alltid sugen på varm direkt efter en förlossning. För mig tog det över en månad innan jag ens kände hunger efter att Elma föddes, men petade i mig kakor, frukt och dylikt för att jag visste att jag behövde det. Jag hade med olika sorters godis, mariekex, frukt och sen siripiri för lite extra energi.

- Vattenflaska och drycker: Simon frågade när vi skulle fara till BB varför väskan var så tung. Berodde nog på att jag hade 9 stycken trip i olika smaker i ett fack i väskan. Vet inte hur mycket saft jag hällde i mig under den del av förlossningen jag var vid medvetande. Man blir törstig av lustgas, okej!?

- Mobiltelefoner och laddare: Behövs det ens en kommentar om varför?

- Tofflor: Man får låna nån typ av "sandal" på BB, men de är hemskt obekväma (på mina fötter) så det är skönt att ha nått eget med sig.

- Tidsfördriv: Korsord hade jag med mig ifall förlossningen skulle tagit lång tid eller om man får långtråkigt sen när bebis sover. Inget av detta hände oss, så korsorden ligger olösta ännu. Kikade lite på serier på iPaden medan Elma sov ibland med det är nog allt.

- Papper och penna: För att skriva ner tankar och funderingar.

- Babyskydd till hemfärden.

tisdag 26 januari 2016

Bebisguiden: Bra att ha hemma.

Nu, efter mycket om och men kommer äntligen inlägget med saker som är bra att ha hemma innan bebis kommer. Hoppa det kan ge någon liten hjälp på vägen till er väntande där ute. Detta inlägg i kombination med de andra jag skrivit borde bli en hyfsat komplett lista över saker som vi här hemma har tyckt varit ovärderliga.


Vid skötbordet:

Blöjor: Kanske ganska självklart att ha hemma. Antingen väljer man att använda engångsblöjor eller tygblöjor, valet är fritt. Jag varvar lite här hemma beroende på dagsformen.

Tvättlappar: Har både små runda tvättlappar som jag fick på babyshowern och liberos färdigblötta wipes. Även här använder jag lite olika beroende på dagsform.

Oparfymerad barnolja: Använder vi i badvattnet åt Elma ibland.

Små frottéhanddukar: Köpte de fyrkantiga små på IKEA och de är super!

Badbalja: Har man badkar är kanske inte detta lika nödvändigt, men vi som bara har dusch tycker att det är toppen med badbalja. Vår är hopvikbar så den tar minimalt med utrymme då den inte används.

Termometer: Både febertermometer och badtermometer.

Papperskorg: Att slänga blöjorna i. Vartefter de börjar lukta mer kanske det kan vara bra att investera i en tät blöjhink, men till en början går det bra med en vanlig sopkorg.

Salvor och krämer: Hade bepanthen och zinksalva hemma innan Elma föddes, och de är dem vi använt vid nått tillfälle då Elma varit röd.

D-vitamindroppar: Det rekommenderas att ges till alla barn, så det är absolut bra att ha hemma. Har dock för mig att de sa till om det på första besöket på rådgivningen att det var då man skulle börja.

Kläder:
Här är det såklart allt eftersom tycke och smak så jag väljer att inte skriva så mycket mer än några korta åsikter. Hittills har jag helt klart tyckt bäst om omlottbodys då dessa inte behöver dras över huvudet på ett barn med hemskt ostadig nacke. Sockor på en bebis är ett djävulens påfund och de sitter aldrig på fötterna som de borde så att ha byxor med fot i alla fall till en början är att rekommendera. Även pyjamas med fötter är trevligt, för det finns inget värre än en iskall bebisfot mot magen när man ammar på natten!

För mamman och familjen:
Färdiglagad mat i frysen: Jag lagade lasagne i långpanna innan Elma föddes och satte i frysen och det var tur för de första tre månaderna hann jag inte äta om jag inte blev serverad maten eller kunde värma snabbt i micron. Det var inte det att E skrek när man la henne ifrån sig utan det var jag som inte "vågade" påbörja någon avancerad matlagning ifall hon skulle vakna mitt i och vara arg/ledsen.

Amningsbehå: Jag har i stort sett bara använt amningslinnen, och de är så sköna så jag förstår inte hur jag ens ska kunna återgå till att använda en vanlig bh igen. Eeeh.

Amningskupor: För mig som läckte igenom allt jag hade på mig till en början så blev Natusans amningskupor räddningen!

Övrigt:  
Två saker som jag vill tillägga! Ha telefonen nära när du väl har satt dig ner för att amma, för det är ett helt projekt att försöka stiga upp mitt i matningen om telefonen ringer. Visst kan du ignorera det och ringa upp senare, men jag är för nyfiken för det. Det andra är att skriv upp direkt tex när första tanden kom eller när bebis svängde sig för första gången för man glömmer datum så lätt när dagarna flyter ihop.

fredag 15 januari 2016

Bebisguiden: Användbart eller onödigt del 2.

Här kommer del två av mitt inlägg om användbart eller onödigt.



Babysitter: Ett fullkomligt onödigt köp här hemma! Tror att jag kan räkna tillfällena hon suttit nöjd i den på min ena hand. Antingen får man sitta bredvid och leka med djuren som hänger i lekbågen eller så får man sitta med foten på sittern och gunga den för att hon ska vara nöjd. Hon har inte lärt sig att få fart på och gunga själv och nu när hon kan sitta själv så sitter hon hellre på ett täcke/filt på golvet. Jag köpte sittern begagnad via facebook och det är jag glad för då de är rätt dyra i nypris om de sen blir oanvända.


Hoppgunga: Denna har vi lånat av Jonna och Elma verkligen ÄLSKAR den. Hon skulle kunna hoppa i timmar om hon bara fick. Denna är fäst i dörrkarmen med en karmsax så man behöver inte skruva upp någonting i taket för att få den att hållas uppe. Ofta ser det ut som på bilden nedan att hela lilla familjen är samlad runt när Elma hoppar.


Babygym: Även här talar bilden sitt tydliga språk anser jag. Elma är så nöjd i gymmet som vi fick låna av Jonna. Vissa dagar har hon legat där i timmar och pratat, viftat och sovit om vartannat.


Bärsele: En ergonomisk bärsele är guld värd och även denna är lånad från Jonna. Har varit fantastiskt att kunna låna flera grejer till Elma då det är otroligt svårt att veta på förhand vad bebis kommer att tycka om eller inte. Bärselen är inte i användning dagligen men då den används är den lätt att sätta på sig och stoppa ner Elma i och bekväm att bära henne länge i om det behövs.


Nappar/tuttar: Tuttar är jag glad att jag hade hemma när vi kom hem med Elma, så jag slapp agera levande tutt. Hittills accepterar Elma bara MAM i tuttväg men jag har faktiskt inte trugat så mycket med nån annan sort. MAM finns i de flesta mataffärer så problemet med att de är svåra att få tag på om man glömt att ta med eller tappar dem är nästan obefintligt. Hade varit värre om hon fastnat för Avent som vi också hade hemma då dessa enbart går att få tag i på nätet som jag sett. Får Elma välja själv så har hon en tutt i handen och en i munnen, sådär ifall att om en försvinner!


Sängkläder till spjälsängen/vagnen: Tror inte Elma har använt sitt täcke mer än att sova ovanpå ibland. Vi köpte ju inte täcke till vagnen/spjälisen då det kom med mammalådan tillsammans med en åkpåse. Där fick vi även lakan och påslakan. De är bra att ha hemma tills Elma blir större och börjar använda täcke men just nu är det onödigt. I vagnen har vi åkpåsen och lite kompletterande filtar.

Matstol: Mycket bra grej, Elma älskar den. Tänk att äntligen få se vad som händer PÅ köksbänken istället för att bara se köksgolvet eller taket när mamma och pappa lagar mat eller bakar. Stolen är en Stokke som Elmas morfar köpte begagnad åt henne av en kollega. Den ska vara använd av två barn men jag kan verkligen inte påstå att det syns. Den är grymt stadig vilket är en fördel med vår lilla Härjobärta som viftar och vevar så att man ibland blir rädd att stolen ska välta.

Här syns det att det dansas en hel del i stolen ibland ♥

torsdag 14 januari 2016

Bebisguiden: Användbart eller onödigt del 1.


Hanna önskade att jag skulle skriva ett litet inlägg om vad som är bra att ha hemma sen när bebis anländer och med lite inspiration från nätet så tänkte jag skriva ett inlägg om vad vi har köpt och huruvida det kommit till användning eller inte. Innan Elma föddes satt jag och läste lista efter lista på olika sidor på nätet om vad som är bra att ha hemma, vad man ska ha med sig till BB och vad som ska finnas i skötväskan osv. Såna listor kan ju inte stämma för alla, men nu när Elma snart är 8 månader börjar jag kunna uttala mig om hur det har varit här och vad vi har haft användning av och inte. För att det inte ska bli så långa inlägg så har jag valt att dela upp dem lite och på samma gång få upp min blogg ut bloggtorkan!



Barnvagn och babyskydd: Helt ovärderligt inköp! Detta är väl egentligen det största inköpet man gör till en bebis och även kanske det dyraste. Jag var från början ganska bestämd med att jag ville ha en ny barnvagn och ett nytt babyskydd även om det säljs mycket i gott skick begagnat. Vagnen ville jag ha ny då jag nog redan från början hade snöat in på just Brio Smilen som vi köpte, och de som såldes begagnade just då var de flesta från 2013 vilket var en årgång med väldigt många barnsjukdomar då Smilen började produceras då. Babyskyddet ville jag ha nytt då man aldrig vet om det är okrockat eller inte om man köper ett begagnat. Känner man säljaren väl så kan man kanske vara säker, men köper man av en helt främmande kan det vara lurigt. Så vi bestämde oss för att köpa ett paket där dessa grejer passade ihop, och vad det har varit bekvämt att kunna sätta fast babyskyddet på chassit när man ska in i butiker och Elma somnat i stolen.


Babynest: Också ovärderligt i mina ögon! Jag fick vårt i födelsedagspresent av Madde och det har varit i användning dagligen sen dess. Hade det med till BB och lät Elma ligga i det istället för att bli liggande i den obekväma skarven mellan de två sjukhussängarna. Sen här hemma har det åkt med fram och tillbaka mellan soffan, sängen och vagnen där det har behövts. Hade det nämligen i liggdelen till vagnen i början då den annars kändes så stor och omysig när hon var riktigt pytteliten och det inte behövdes någon mysig åkpåse eller tjock filt. Ska även tillägga att hon fortfarande har sitt neste i spjälsängen när hon sover, men vi har fått knyta upp knuten i fotändan då hon blivit så lång.  

(På bilden nedan kan ni ignorera spöket och titta på de andra. Jag fick två påsar blod sen så då återkom en lite friskare färg.)


Spjälsäng: Den köpte vi begagnad av Karro. Är väl ett sånt köp som hör till även om Elma säkert hade valt att sova bredvid mamma och pappa om hon fått välja. Första veckorna hemma sov hon mellan oss i stora sängen i nestet, men just nu sover hon i alla fall de flesta nätter i spjälsängen som står tätt emot min sida av sängen. Ett tips är alltså att köpa en spjälsäng där ena långsidan går att plocka bort och på så sätt skapa ett "bedside crib" som det så vackert heter på engelska och då kunna ha bebis nära men ändå i egen säng. Det har jag tyckt känns tryggt då risken varit mindre att lägga sig på henne eller råka dra täcket över henne.


Skötbädd/skötbord: Det har också varit en nödvändig pryl här hemma. Visst skulle det säkert fungera bra även utan, men det är helt klart skonsammare för min rygg att ha allt på vettig höjd och inom räckhåll. Då det inte fanns plats för både fristående skötbord och tvättmaskin i vårt pyttelilla badrum så fick vi komma på egna idéer, och byggde därför en "låda" att sätta ovanpå tvättmaskinen där skötbädden fick plats och det blev förvaring på sidan. Meningen var att den skulle målas vit men det har inte blivit av och inte har det stört varken mig eller Simon. Det var aldrig tal om att ha ett fristående skötbord någon annanstans heller då jag ville ha vattenkranen nära skötplatsen.


Filtar: Filtar ja, det har vi fått och köpt i alla de möjliga former och färger. Just den på bilden köptes inte till Elma men den har liksom blivit hennes ändå. Tror verkligen inte att man kan ha för många filtar. I somras hade vi tunna bomullsfiltar och nu på vintern har det varit tjockare stickade eller virkade filtar. Det är helt enkelt så att det är väldigt mysigt att kura ihop sig under en mjuk filt och det verkar Elma också tycka.

För att inte detta ska bli så extremt långt så får ni del två imorgon! ♥

torsdag 12 november 2015

Att skriva eller inte skriva?

Här i dagarna var det 6 månader sen den här bilden togs. Hanna var här och förevigade min lilla kula. Just precis i detta nu ligger innehållet i kulan och sover sin förmiddagslur och jag passar på att dricka en balja te och spåna runt lite på nätet.

Igår hade vi gäster här bestående av Simons gudmor och hennes dotter. De äger även Amelias bror så det blev prat om både bebisar, bröllop och en hel del katter. Alltid trevligt med besök här hemma och Elma tycker för det mesta att det är roligt med nya ansikten att titta på. 

Då förlossningen kom på tal igår så insåg jag att jag inte har skrivit om den speciellt mycket, varken på bloggen, facebook eller instagram. Har nog bara benämnt den som "den värsta dagen i mitt liv". Så min undran är nu, skulle det finnas nått intresse av att läsa någon typ av förlossningsberättelse? Min plan är alltså inte att skrämma slag på någon som går i väntans tider, utan mer berätta hur det faktiskt kan gå ibland.

onsdag 20 maj 2015

FPAs moderskapsförpackning.

Hanna har varit nyfiken på innehållet i mammalådan från FPA, så därför tog jag och fotade allting när jag ändå skulle tvätta de pyttesmå kläderna. Åh, det är så mysigt med dessa pyttiga små storlekarna, tänk att det snart är en minimänniska i kläderna också.

Såhär ser alltså lådan ut. Simon hade en rugbykompis med flickvän på besök för ett par veckor sen och flickvännen blev förvånad över hur stor lådan är. Hon hade trott att den skulle ha samma storlek som en större skokartong.


Först ut är lite olika textilier som behövs till en bebis. En handduk med luva, en åkpåse med apor på, ett täcke till spjälsängen, ett underlakan, en liten bit plastad frotte och sen ett påslakan med skalbaggar (?) på.


Sen finns det en hakklapp, en dregglis, en tjockare vinterhalare och en tunnare för höst och vår. Sen en tygblöja och två vikblöjor som jag kommer att använda som spytrasor istället.


Pyttesmå sockor och vantar och sen fodrade tossor och handskar att ha i vinter.


Lite småprylar. Hårborste, badtermometer, bindor, nagelsax, tandborste, amningsinlägg, salva, en bok och en bitleksak.


Söta små sparkdräkter.


Pyttesmå byxor.


Mössor i olika former, ett par strumpbyxor, en yllehalare och två pyjamasar.


Och en hel hög med bodysar. Det enda jag är lite irriterad på är att det står på finska på bodyn med ekorren, men det är sånt man får ta.

tisdag 19 maj 2015

Vecka 40 (39+1)


Så var det dags för ännu en ny vecka. Vecka 40!

Tycker att libero skriver det så bra denna vecka, så jag idds inte ens försöka sammanfatta det med egna ord som jag brukar utan tar en printscreen så att ni får se den söta illustrationen som hör till texten.

Sen idag blev det även officiellt att Räkan kommer att få en kusin i oktober, då Simons bror Freddy och hans fina Sandra väntar på en liten bulle ♥ Tänk vad roligt de kommer ha tillsammans sen! :D

torsdag 7 maj 2015

Vecka 38 (37+3)


Orkade inte starta datorn förra veckan och lägga in min veckobild på bloggen, så den har bara kunnat beskådas på instagram eller facebook. Denna vecka får jag bättra mig! Enligt min barnmorska byter jag egentligen vecka på måndagar men appen i telefonen säger tisdagar så jag blir lite förvirrad mellan de dagarna. Spelar väl egentligen inte så stor roll men i alla fall.

Denna vecka säger Libero att bebisen är lika stor som en vattenmelon och borde enligt deras statistik väga 3200g. Om det är vad räkan väger vet jag inte, men det är väl möjligt. Barnet betraktas i alla fall som färdigutvecklat denna vecka, så nu är det bara att vänta på leveransen. En spännande väntan men det börjar faktiskt bli tungt så får man som mamma ha en liten önskan så kommer du redan nästa vecka. ♥

lördag 25 april 2015

En liten gissningslek!



Ni kanske vill ha lite info som hjälp.
Räkan är beräknad till den 25/5.
Jag föddes en vecka före beräknad tid, var 51 cm lång och vägde 3640g.
Simon var 50 cm lång och vägde 3630g när han föddes.

GISSA PÅ!



Maria
Mamma/Mormor
Alexandra (faster)
Hanna
Eve
Mimi
Anna B
Jenny (moster)
Jonna
Julia Lindfors
Elin
Sandra ("faster")
Tomas N
Maddo
Petra Eriksson
Matias

14 maj - Pojke - 51 cm - 3422 g
20 maj - Pojke - 52 cm - 3650 g
21 maj - Flicka - 51 cm - 3865 g
22 maj - Pojke - 50 cm - 3600 g
23 maj - Pojke - 50 cm - 3650 g
24 maj - Pojke - 49 cm - 3500 g
26 maj - Pojke - 49,5 cm - 3177 g
27 maj -Pojke - 51,7 cm - 3587 g
27 maj - Flicka - 50 cm - 3530 g
27 maj - Pojke - 51 cm - 3750 g
28 maj - Pojke - 50 cm - 3500 g
29 maj - Flicka - 49 cm - 3642 g
29 maj - Flicka - 49cm - 3800g
29 maj - Flicka - 48,5 cm - 3250g
3 juni - Flicka - 50 cm - 3340 g
3 juni - Pojke - 48 cm - 3750 g

fredag 24 april 2015

Vecka 36 (35+0)

Egentligen är jag väl redan i 35+4 just nu när jag skriver detta då jag gömde bort det i början på veckan och sen igår när jag hade tänkt blogga så fick jag så ont mitt i allt så att jag nästan trodde att Räkan var på väg ut. Så fick ringa till Simon och säga att han gärna fick komma hem och sova ifall det skulle bli värre, även om han hade tänkt stanna ombord över natten. Har sovit gott hela natten i alla fall och idag känns det betydligt bättre.

Libero skriver denna vecka att bebis är lika stor som en medelstor pumpa och att den borde väga 2800g. Bebis har flyttat sig längre ner i bäckenet och de flesta ligger med huvudet neråt, annars är det på tiden att göra ett vändningsförsök.

Nästa vecka väntar sista ultraljudet för oss och då ska det uppskattas hur mycket Räkan väger just nu och även kollas att allt ser bra ut. Spännande tider!

onsdag 15 april 2015

Vecka 35 (34+1)

Veckorna travar fram fortare än jag riktigt hinner med. Statistiken i min iPhone-app visar att det är 40 dagar kvar till BF och att 85,7% av graviditeten har passerat. I morgon jobbar jag dessutom sista dagen före mammaledigheten och det känns kluvet. Vad ska jag nu göra på dagarna i väntan på Räkan? Säkert lyckas jag fylla upp dagarna med pyssel, men just nu vet jag inte riktigt vad så jag får ta dagen som den kommer kanske. Njuta av ledighet, tystnad och att bara kunna ta det lugnt.

Hos Libero skriver de att barnet just nu är lika stort som en medelstor pumpa och att det har börjat få ont om plats där inne. Har själv börjat märka av platsbristen då sparkandet har övergått till att buffa lite och så fort Räkan rör sig så ändrar hela magen form! Sen trycker h*n mot nedersta revbenet allt oftare vilket innebär att jag har svårt att sitta bekvämt längre stunder och måste ställa mig upp och gå lite titt som tätt för att plutten där inne ska ändra position.

tisdag 7 april 2015

Dagens tjockis i v.34 (33+0)

Dagens tjockis i en relativt skrynklig klänning. Börjar inse att min garderob är en aning begränsad, men det känns inte lönt att köpa nya kläder nu när det "bara" är 48 dagar kvar tills Räkan beräknas lämna sin bostad så får försöka lösa det ändå. I värsta fall har ju Simon en garderob också. Enligt Liberos hemsida är barnet nu fullt utvecklat och dess kropp har fått sina rätta proportioner. Det har blivit starkare och mamman kan känna rörelserna ännu tydligare än förut, och det måste jag säga att jag gör. Och ont gör det.

När jag kom hem från jobbet idag så var jag slut som ett litet knytt och hade helst lagt mig i fosterställning på soffan eller i sängen, men jag trotsade tröttheten och lagade lite middag. Fick bli kasslerstroganoff och pasta, och om jag orkar så kommer receptet upp på matbloggen i morgon. Kanske ska se till att den får lite fart också innan den råkar bli en barnmatsblogg! Nu ska jag bara ta tag i disken innan det är dags att ta natt. Puss på er!

fredag 3 april 2015

Glad påsk till alla mina fina läsare!

Amelia önskar alla i sin fääänclub en riktigt glad påsk och hoppas att ni äter massor med godis.

Matte/mamma/bloggaren själv tänkte bara nämna lite kort om gårdagens besök hos barnmorskan ifall någon är nyfiken att läsa. Allt såg bra ut och hjärtat slog på fint precis som det brukar och Räkan låg fortfarande med huvudet neråt. Mitt järnvärde hade äntligen stigit till en normal nivå. En kvinna ska ha mellan 120-155 gram hemoglobin per liter blod, och mitt värde har legat på 109-113 så det har ju varit rätt lågt. Igår när hon mätte så var mitt värde uppe på 120 så hon var nöjd och tyckte att jag absolut skulle vara värd ett påskägg i helgen! Woho!

Nu ska jag packa in knorran och mig själv i bilen och dra iväg på en liten roadtrip. Gla' påsk på er alla!