Visar inlägg med etikett listor/utmaningar. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett listor/utmaningar. Visa alla inlägg

fredag 17 juni 2016

Karriärslistan 2016

Hittade denna hos Hanna, så tänkte ta och fylla i den jag med.

Vad ville du bli när du var liten?
Kennelägare eller konditor. 

Vad trodde du att du skulle bli när du var tonåring?
Oj, då var jag nog fortfarande inne på konditor.

Gick du någon nishad gymnasielinje?
Jag började på hotell och restaurang för att försöka uppnå min dröm att bli konditor. Haken är bara att man här på holmen behöver gå tre år till restaurangkock först. Jag som inte är stresstålig för 5 öre blev utbränd efter första året och fick celiaki på köpet. Gick ett mellanår på folkis för att vila upp både själ och hjärta och började sen Media och kommunikation.

Vad hade du för betyg?
Hyfsade var de nog, men kan inte på rak arm säga mer än så.
 
Vilka var dina bästa och sämsta ämnen?
Bästa har jag knappt några, är ganska medelmåttig på de flesta ämnen. Men gillar biologi och praktiska ämnen. Tycker mindre om matte och språk.

Utbildade du dig efter gymnasiet?
Det gjorde jag. Valde att flytta med Simon till Kalmar och pluggade till förskollärare där i 3½ år.

Vilket var ditt allra första jobb?
Oj, det minns jag knappt. Mitt första riktiga kanske nog var lekledare på simskola i Saltvik.
 
Vad har du mer haft för yrken?
Kassörska, städare, barnvakt, barnträdgårdslärare.

När hamnade du i den banan du är i idag?
Just nu är jag mamma och matte på heltid ett par månader till, och det är nog mitt livs bästa jobb. Men in på banan som förskollärare/barnträdgårdslärare hamnade jag då jag inte kom in på mitt förstahandsval i Kalmar utan istället kom in på mitt andraval som var just förskollärare. Så det var egentligen slumpen som avgjorde kan man säga.

Vilken är stunden då du liksom visste att du är på rätt väg?
Efter första praktiken kände jag att detta kändes rätt. Då ska det tilläggas att det var en enveckas prova-på-praktik och jag var på en småbarnsavdelning. Ungarna var skiträdda för mig och skrek mest, och ändå kunde jag känna att det kändes rätt. Fantastiskt va? ;)

Vad brukar du få höra att du är bra på i ditt jobb?
Att jag lyssnar på och förstår både barn och kollegor.

Vilka är dina sämsta sidor på arbetet?
Stresstålig är jag inte alls som jag tidigare nämnde, så det är nog min sämsta sida även nu. Har hittills inte hittat et jobb där stress inte förekommer i nått skede så.

Vad går ditt jobb ut på mest?
Barnpassning? Nej, det går ut på att se till att barnen får en rolig och lärorik dag på dagis. Älskar mitt jobb ♥
 
Vad skulle du vilja jobba med om du inte gjorde det du gör nu?
Konditor finns ju fortfarande kvar i huvudet, men jag har nog insett att jag mest är en glad hobbybagare.
 
Vad tror du skulle vara det sämsta jobbet för dig?
Oj, det finns väl en del. Men att jobba i ett restaurangkök har jag insett att inte passar mig.

Vad gör du om fem år?
Förhoppningsvis jobbar jag kvar där jag är nu och trivs väl bra med det fortfarande.
 
Vad gör du när du är 60 år?
Se svaret ovan!

Vad skulle det stå på ditt visitkort om du fick drömma?
Anna Dahl - Hemmafru!
Ja, det hade faktiskt varit min dröm. Att få gå hemma i ett fint hus och baka, laga mat, tvätta, städa, ta hand om barnen och husdjuret. Det är bara det att den där drömvinsten på X antal miljoner skulle behöva landa på kontot först. Får se när den gör det då?

onsdag 20 april 2016

En liten lista om våren.

Hittade en liten lista på nätet förut, men då jag är lite för förvirrad så skrev jag aldrig upp var jag hittat den utan sparade bara ner frågorna i ett dokument i telefonen. Det får vara så nu!

Har våren börjat som du tänkt dig?
Det skulle jag väl vilja påstå att den har gjort. Hade önskat att det skulle varit lite varmare vid det här laget, men man ska inte klaga på sånt man inte kan styra över själv.

Hur såg ditt liv ut förra våren? 
Halva förra våren jobbade jag fortfarande, och halva gick jag hemma och väntade på att räkan skulle välja att komma ut. Jobbade till den 16 april och efter det var jag hemma och njöt av Amelias sällskap och att våren visade sig från sin soligaste sida.

Hur hoppas du att våren blir i år? 
Solig och varm och gärna ganska torr så att jag och Elma kan vara mycket ute på gräsmattan och krypa nu när hon har fått upp farten på det.

Hur hoppas du ditt liv kommer se ut nästa vår? 
Ganska lika som det ser ut nu vore önskvärt. Hade gladeligen spenderat nästa vår också hemma med Elma, men jobbet kallar och det blir förhoppningsvis minst lika bra det. Vi har ju en blivande tvååring hemma då och det känns ju lite spännande.

Vad är ditt vårplagg nummer ett? 
Nya snygga sneakers är mitt vårplagg nr 1!

Hur förändras musiken du lyssnar på under våren? 
Den förändras inte alls, lyssnar på samma sak året om.

Har du några särskilda vårprojekt på g? 
Ska försöka få igång lite odlingar på balkongen denna vår/försommar. Förra året fanns orken att få igång dem, men det var tur att det inte blev av då orken att sköta dem inte hade funnits efter att Elma föddes. I år är orken tillbaka med förnyad kraft.

Vad önskar du dig i vår? 
Värme och många mysiga stunder med familjen.

Föredrar du våren eller hösten? 
Våren helt klart! Hösten känns deppig tycker jag!

Vem/vad är din vårförälskelse? 
Min familj ♥

Tre saker som stoppar vårkänslorna? 
Elmas förkylning, kyla och regn.

Har du redan några sommarplaner? 
Nej, inte direkt. Fara en sväng till Finland kanske finns på listan men inte mer än så.

Då jag inte hade någon vårbild får vår blommiga vårbebis pryda inlägget. Tänk att du snart fyller ett år lilla fröken ♥

onsdag 30 april 2014

måndag 28 april 2014

28. LÄSA

Såhär kul är det när matte läser recept.

Mycket kattbilder i slutet på denna utmaning, men jag tar ju inte kort på någonting annat just nu. Sen hamnade jag ju lite efter på grund av att jag inte startar datorn alla dagar heller. Såå, vill ni inte se en massa kattbilder så titta inte ;)

söndag 27 april 2014

27. KLASSIKER

Detta börjar kännas som en klassiker när jag ska tvätta. Någon sitter i tvättkorgen och stör (;

lördag 26 april 2014

26. LYCKA

Vänner och solsken, det är lycka ♥

fredag 25 april 2014

25. HEMMA

Aaah, snart snart men inte riktigt ännu är detta stället jag kommer att kalla HEMMA! Vi har alltså köpt lägenhet och det känns riktigt bra att få flytta till någonting eget.

torsdag 24 april 2014

24. ÅTERBLICK

Tänk att vår lilla Amelia har varit såhär liten för bara 18 veckor sen. Älskade katt vad du växer fort. Bilden lånade jag från Kobba Cat's hemsida.

onsdag 23 april 2014

23. NYANSER


Så många fina nyanser på min lilla tröttkatt ♥

tisdag 22 april 2014

22. I SOMMAR


Så kommer nog inte denna cykel rulla speciellt många meter.

måndag 21 april 2014

söndag 20 april 2014

20. PASSION


Bakning.

lördag 19 april 2014

fredag 18 april 2014

torsdag 17 april 2014

17. FRÅN OVAN

Från ovan ser man att någon helt kallt har stulit min skrivbordsstol.

onsdag 16 april 2014

tisdag 15 april 2014

15. ÖGONBLICK


Ett stilla ögonblick innan solen går ner.

måndag 14 april 2014

söndag 13 april 2014

13. SAMLING


Eftersom jag inte aktivt samlar på nått, så fick det bli en samling fiskar.

lördag 12 april 2014