fredag 17 juni 2016

Karriärslistan 2016

Hittade denna hos Hanna, så tänkte ta och fylla i den jag med.

Vad ville du bli när du var liten?
Kennelägare eller konditor. 

Vad trodde du att du skulle bli när du var tonåring?
Oj, då var jag nog fortfarande inne på konditor.

Gick du någon nishad gymnasielinje?
Jag började på hotell och restaurang för att försöka uppnå min dröm att bli konditor. Haken är bara att man här på holmen behöver gå tre år till restaurangkock först. Jag som inte är stresstålig för 5 öre blev utbränd efter första året och fick celiaki på köpet. Gick ett mellanår på folkis för att vila upp både själ och hjärta och började sen Media och kommunikation.

Vad hade du för betyg?
Hyfsade var de nog, men kan inte på rak arm säga mer än så.
 
Vilka var dina bästa och sämsta ämnen?
Bästa har jag knappt några, är ganska medelmåttig på de flesta ämnen. Men gillar biologi och praktiska ämnen. Tycker mindre om matte och språk.

Utbildade du dig efter gymnasiet?
Det gjorde jag. Valde att flytta med Simon till Kalmar och pluggade till förskollärare där i 3½ år.

Vilket var ditt allra första jobb?
Oj, det minns jag knappt. Mitt första riktiga kanske nog var lekledare på simskola i Saltvik.
 
Vad har du mer haft för yrken?
Kassörska, städare, barnvakt, barnträdgårdslärare.

När hamnade du i den banan du är i idag?
Just nu är jag mamma och matte på heltid ett par månader till, och det är nog mitt livs bästa jobb. Men in på banan som förskollärare/barnträdgårdslärare hamnade jag då jag inte kom in på mitt förstahandsval i Kalmar utan istället kom in på mitt andraval som var just förskollärare. Så det var egentligen slumpen som avgjorde kan man säga.

Vilken är stunden då du liksom visste att du är på rätt väg?
Efter första praktiken kände jag att detta kändes rätt. Då ska det tilläggas att det var en enveckas prova-på-praktik och jag var på en småbarnsavdelning. Ungarna var skiträdda för mig och skrek mest, och ändå kunde jag känna att det kändes rätt. Fantastiskt va? ;)

Vad brukar du få höra att du är bra på i ditt jobb?
Att jag lyssnar på och förstår både barn och kollegor.

Vilka är dina sämsta sidor på arbetet?
Stresstålig är jag inte alls som jag tidigare nämnde, så det är nog min sämsta sida även nu. Har hittills inte hittat et jobb där stress inte förekommer i nått skede så.

Vad går ditt jobb ut på mest?
Barnpassning? Nej, det går ut på att se till att barnen får en rolig och lärorik dag på dagis. Älskar mitt jobb ♥
 
Vad skulle du vilja jobba med om du inte gjorde det du gör nu?
Konditor finns ju fortfarande kvar i huvudet, men jag har nog insett att jag mest är en glad hobbybagare.
 
Vad tror du skulle vara det sämsta jobbet för dig?
Oj, det finns väl en del. Men att jobba i ett restaurangkök har jag insett att inte passar mig.

Vad gör du om fem år?
Förhoppningsvis jobbar jag kvar där jag är nu och trivs väl bra med det fortfarande.
 
Vad gör du när du är 60 år?
Se svaret ovan!

Vad skulle det stå på ditt visitkort om du fick drömma?
Anna Dahl - Hemmafru!
Ja, det hade faktiskt varit min dröm. Att få gå hemma i ett fint hus och baka, laga mat, tvätta, städa, ta hand om barnen och husdjuret. Det är bara det att den där drömvinsten på X antal miljoner skulle behöva landa på kontot först. Får se när den gör det då?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

- jag svarar på kommentarer här i min blogg.
- jag granskar och godkänner kommentarer innan de publiceras.
- tack för att du kikar in på min blogg och lämnar ett ord eller två!