tisdag 26 januari 2016

Bebisguiden: Bra att ha hemma.

Nu, efter mycket om och men kommer äntligen inlägget med saker som är bra att ha hemma innan bebis kommer. Hoppa det kan ge någon liten hjälp på vägen till er väntande där ute. Detta inlägg i kombination med de andra jag skrivit borde bli en hyfsat komplett lista över saker som vi här hemma har tyckt varit ovärderliga.


Vid skötbordet:

Blöjor: Kanske ganska självklart att ha hemma. Antingen väljer man att använda engångsblöjor eller tygblöjor, valet är fritt. Jag varvar lite här hemma beroende på dagsformen.

Tvättlappar: Har både små runda tvättlappar som jag fick på babyshowern och liberos färdigblötta wipes. Även här använder jag lite olika beroende på dagsform.

Oparfymerad barnolja: Använder vi i badvattnet åt Elma ibland.

Små frottéhanddukar: Köpte de fyrkantiga små på IKEA och de är super!

Badbalja: Har man badkar är kanske inte detta lika nödvändigt, men vi som bara har dusch tycker att det är toppen med badbalja. Vår är hopvikbar så den tar minimalt med utrymme då den inte används.

Termometer: Både febertermometer och badtermometer.

Papperskorg: Att slänga blöjorna i. Vartefter de börjar lukta mer kanske det kan vara bra att investera i en tät blöjhink, men till en början går det bra med en vanlig sopkorg.

Salvor och krämer: Hade bepanthen och zinksalva hemma innan Elma föddes, och de är dem vi använt vid nått tillfälle då Elma varit röd.

D-vitamindroppar: Det rekommenderas att ges till alla barn, så det är absolut bra att ha hemma. Har dock för mig att de sa till om det på första besöket på rådgivningen att det var då man skulle börja.

Kläder:
Här är det såklart allt eftersom tycke och smak så jag väljer att inte skriva så mycket mer än några korta åsikter. Hittills har jag helt klart tyckt bäst om omlottbodys då dessa inte behöver dras över huvudet på ett barn med hemskt ostadig nacke. Sockor på en bebis är ett djävulens påfund och de sitter aldrig på fötterna som de borde så att ha byxor med fot i alla fall till en början är att rekommendera. Även pyjamas med fötter är trevligt, för det finns inget värre än en iskall bebisfot mot magen när man ammar på natten!

För mamman och familjen:
Färdiglagad mat i frysen: Jag lagade lasagne i långpanna innan Elma föddes och satte i frysen och det var tur för de första tre månaderna hann jag inte äta om jag inte blev serverad maten eller kunde värma snabbt i micron. Det var inte det att E skrek när man la henne ifrån sig utan det var jag som inte "vågade" påbörja någon avancerad matlagning ifall hon skulle vakna mitt i och vara arg/ledsen.

Amningsbehå: Jag har i stort sett bara använt amningslinnen, och de är så sköna så jag förstår inte hur jag ens ska kunna återgå till att använda en vanlig bh igen. Eeeh.

Amningskupor: För mig som läckte igenom allt jag hade på mig till en början så blev Natusans amningskupor räddningen!

Övrigt:  
Två saker som jag vill tillägga! Ha telefonen nära när du väl har satt dig ner för att amma, för det är ett helt projekt att försöka stiga upp mitt i matningen om telefonen ringer. Visst kan du ignorera det och ringa upp senare, men jag är för nyfiken för det. Det andra är att skriv upp direkt tex när första tanden kom eller när bebis svängde sig för första gången för man glömmer datum så lätt när dagarna flyter ihop.

6 kommentarer:

  1. yes! Äntligen kom inlägget ;) nu saknar jag bara vad man ska ha med sig i bb-väskan så är jag helt nöjd ;) du är mitt bebislexikon!

    SvaraRadera
    Svar
    1. haha, kort sagt skulle jag och Simon kunnat åkt till BB utan väska för det var egentligen inget i den vi använde förutom dagen vi åkte hem. Men jag kan skriva lite om vad vi hade med oss ;)

      Radera
    2. ja, jag har förstått att man oftast har alldeles för mycket med sig ;) ja! Gör't! :D

      Radera
  2. Tack för tipsen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod och grattis till graviditeten :)

      Radera
    2. Tack :)

      Radera

- jag svarar på kommentarer här i min blogg.
- jag granskar och godkänner kommentarer innan de publiceras.
- tack för att du kikar in på min blogg och lämnar ett ord eller två!