tisdag 3 juli 2018

Min husdröm och mitt drömhus.

På sista tiden har drömmen om ett eget hus vuxit sig allt starkare. Vet inte om det beror på att jag funnit intresset för att odla och påta i jorden, eller om det är för att det skulle vara skönt med en trädgård där Elma kan springa lite mer fritt än här vid lägenheten. Vi har ju ända sen vi köpte lägenheten kikat lite på vad mäklarna har för hus ute, och har varit på några visningar men utan att fastna särskilt mycket för något av husen.

Sen förra veckan städade jag lite i en hög med tidningar och hittade huskataloger från Kuusamo timmerhus som Simon beställde hem när vi pratade om att bygga en liten stuga någonstans. Bläddrade lite förstrött i katalogen tills jag fastnade för ett hus sådär stenhårt. Låter kanske töntigt, men alltså jag kunde nästan se mig bo där redan i katalogen! 

https://www.kuusamotimmerhus.fi/produkt/timmerhus-nuuna-122t.html
Genom att klicka på bilden kommer ni till Kuusamos hemsida där jag lånat bilderna ifrån. 
Men är det inte pampigt så säg? Hade nog varit ganska ensamma om just detta hus på Åland. Enda negativa jag kunde se var att planlösningen kan vara lite svårmöblerad, men även det hade löst sig om det var så.

Satte mig ner med Simon en kväll för att kika lite mer på de olika husen, och hittade ännu ett hus som kanske är lite mer standardhus, men som även det fastnade lite extra i mitt minne.
https://www.kuusamotimmerhus.fi/produkt/fritidshus-suvanto-142s.html
Även denna bild är klickbar för att komma till tillverkaren.
Som sagt så ser ju det här mer ut som ett "vanligt" hus och är lättare att möblera. Sen är ju det lilla problemet att man gärna ska ha en tomt att bygga på också, och den lilla detaljen är nästan lika svår som att hitta det perfekta huset.

Verkar ha fastnat för timmerhus, då det känns så naturligt på nått sätt. Är det någon som läser som bor i ett timmerhus så får ni gärna skriva några rader om hur det är osv? Jag är nyfiken på allt!

3 kommentarer:

  1. Svägerskan har just flyttat in i eget byggt kuusamo hus. Titta på villaviltbacken på Instagram ☺️

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset, det ska jag absolut göra :D

      Radera
  2. alltså båda de där är ju superfina! Vi bor ju i timmerhus (i alla fall till hälften) så eh är det något speciellt du undrar om så är det bara att fråga ;)

    SvaraRadera

- jag svarar på kommentarer här i min blogg.
- jag granskar och godkänner kommentarer innan de publiceras.
- tack för att du kikar in på min blogg och lämnar ett ord eller två!