onsdag 2 mars 2016

Att smöra för sjuklingen.


Då Simon fortfarande är sjukskriven så ville jag pigga upp honom lite och hittade ett recept hos fina Johanna som driver bloggen ensmaksak.com. Har varit in där mååånga gånger och inspirerats och hittat många recept jag vill testa. Valde denna paj då jag vet att Simon är galen i after eight, så att baka nått med det kan inte bli fel.

1 stor burk konserverade päron (460 g avrunnen vikt)
ca 15 After Eight mintchokladplattor (1 litet paket räcker)
100 g kallt smör
2 dl vetemjöl
0,5 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
(50-75 g mörk hackad choklad) kan uteslutas
Vaniljglass till servering

Gör så här:
Sätt ugnen på 175° varmluft eller 200° vanlig ugnsvärme.
Tärna smöret och mixa till smuldeg med mjöl, socker och vanilj. Tillsätt eventuellt hackad choklad. Låt päronen rinna av och dela stora päron i lite mindre bitar (spelar ingen roll hur stora de är) så att frukten täcker botten på en pajform (ca 20 cm i diameter).

Fördela ca 10 mintchokladplattor över päronen och smula över hälften av degen. Grädda i mitten av ugnen i ca 10 minuter. Ta ut pajen och toppa med ytterligare 5 plattor choklad (du kan dela dem lite) och toppa med resten av smulorna. Grädda pajen klar i 10-15 min eller tills smulorna fått vacker färg.
Servera gärna ljummen med vaniljglass.

4 kommentarer:

  1. aldrig ätit den här sortens paj, men det låter ju onekligen gott :D

    SvaraRadera
  2. Nomnom! Borde vara sjuk oftare ;)

    SvaraRadera

- jag svarar på kommentarer här i min blogg.
- jag granskar och godkänner kommentarer innan de publiceras.
- tack för att du kikar in på min blogg och lämnar ett ord eller två!