måndag 30 januari 2012

Chokladfudgekakan

Lovade hanna ett recept på chokladfudgekakan jag lagade förut, och man ska ju hålla vad man lovar brukar det ju heta. Receptet har jag lånat HÄR!

Chokladfudgekaka.
150 g smör
2 ägg
2 ½ dl socker
1 tsk vaniljsocker
1 msk kallt kaffe
1 ½ dl vetemjöl
½ dl kakao
1 tsk bakpulver
 
Fudge:
1 ½ dl vispgrädde
1 ½ dl socker
2 msk ljus sirap
100 g mörk choklad, jag använde Marabous "vanliga" mörka mjölkchoklad.
75 g smör, rumstempererat

1. Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret och låt det svalna. Vispa ihop ägg, socker och vaniljsocker. Tillsätt kaffet.

2. Blanda mjöl, kakao och bakpulver och rör i. Rör till sist i det smälta smöret.

3. Häll smeten i en smord, bröad form (jag använde kokosflingor) med löstagbar kant. Grädda mitt i ugnen ca 20-25 min. Låt kakan svalna i formen.

4. Fudgen: Blanda grädde, socker, sirap och choklad i en kastrull. Låt koka under omrörning några minuter till en tjock och blank smet. Ta kastrullen från plattan och rör i smöret. Häll smeten på chokladbottnen och låt kakan kallna.

3 kommentarer:

  1. mmmmmh, måste baka! Tack för receptet! :D

    SvaraRadera
  2. SV. Det är så skrämmande när man ser facebooks framfart och vad mycket som involverar sidan. Vart man än vänder sig så ska man likea på fejjan mm mm :S
    Jag har det bara för att hålla någorlunda kontakt med gamla vänner.

    SvaraRadera

- jag svarar på kommentarer här i min blogg.
- jag granskar och godkänner kommentarer innan de publiceras.
- tack för att du kikar in på min blogg och lämnar ett ord eller två!