onsdag 5 mars 2008

Mikrokladdkaka

Hade ju lovat Kattis att skriva receptet på kladdkaka här på bloggen, så då gör jag det nu då :)

Mikrokladdkaka
175g smör
3 ägg
3 dl socker
2 dl vetemjöl
4 msk kakao
1 msk vaniljsocker

Blanda mjöl, kakao och Smält smöret i en bunke i mikron. Vispa ägg och socker vitt och pösigt och tillsätt därefter det smälta smöret.vaniljsocker och rör ner blandningen i äggsmeten. Häll alltihop i en vid, mikrosäker form, ca 30 cm i diameter. Har du inte en så stor form så kan du hälla lite av smeten i glas eller formar. Grädda kakan på full effekt i 6 - 8 minuter. Kontrollera då och då att den fortfarande är kladdig inuti.

När jag gjorde kakan så hade jag inte en tillräckligt stor form, men jag hällde inte bort någon smet heller. Men så gick det ju som det gick. Den kokade över lite ;) Därför får ni inte någon bild på den. Och en sak till, den ser lite geggig ut ovanpå när man är klar, men den ska göra det, så det är nog inte så att ni gjort fel :)

4 kommentarer:

  1. åååh va gott de låter :D
    måste testa de!



    svar: ahh jag lider med dig :/ har inte fått de i höften än som tur e

    SvaraRadera
  2. Tusen tack! Nu väntar jag bara på en micro, så ska jag baka!

    SvaraRadera
  3. Vet du om det finns någon kladdakaka utan ägg i?
    /Eva

    SvaraRadera
  4. Alltså jag är lite skeptisk till att en kladdkaka kan bli bra av att åka runt i micron... Blir det faktiskt gott? Smakar den kladdkaka på riktigt?

    För om det är så, kanske jag gör ett försök ikväll...

    SvaraRadera

- jag svarar på kommentarer här i min blogg.
- jag granskar och godkänner kommentarer innan de publiceras.
- tack för att du kikar in på min blogg och lämnar ett ord eller två!