onsdag 14 oktober 2015

Året som gick 2014.

Igår när hanna började prata om sin årssammanfattning för 2015 så slog det mig att jag aldrig gjorde någon för 2014. Så nu kommer den i ett något sållat format med lite färre bilder än vanligt och i små kollage istället. Håll till godo. Var faktiskt kul att titta tillbaka på 2014 nu när det snart är två år sen!

- Firade nyårsafton hemma med mamma och pappa. Mamma lagade middag och jag stod för efterrätten. Hade dock fortfarande svårt att äta på grund av mina utdragna visdomständer.
- Finfikade med Jonna, Anna, Julia och Petra.
- Åt middag flertalet gånger med Sandra och Freddy.
- Amelia föddes.
- Köpte vinterjacka.
- Hade spelkväll med Jonna, Simon och Simon.
- Var ute och gick med lilla herr Chase.
- Köpte nya lampor till lägenheten.
- Lunchade på Iwa med Jonna.
- Firade 7 år med Simon och 3 års förlovningsdag.
- Organiserade om i min garderob.

- Var och hälsade på Amelia och hennes syskon för första gången.
- Var till KlippUpp och fixade håret och sen till Jonna på fika.
- Började aktivt leta ny lägenhet att köpa.
- Otto föddes.
- Hade maskerad på jobbet.
- Fick ett Minionskal av Simon
- Bakade whoopies till Neos dop.
- Åt lunch på balkongen och sen trerätters på Dinos.
- Var på båtmässa med mamma och pappa.

- Spenderade en hel dag hos Jonna med chailatte och gofika.
- Var och hälsade på kattungarna för andra gången. Nu hade de blivit 8 veckor.
- Sökte fast tjänst i mariehamns stad
- Hälsade på Hanna och Sami i Jomala.
- Fikade med Julia och Anna.
- Fick en ros på kvinnodagen.
- Fikade på balkongen.
- Fick ett par vantar av Denice.
- Hälsade på kattungarna en tredje gång och nu hade det bestämts att Amelia skulle bli vår.
- Rallade runt på Åland med Simon.
- Firade "vintersemester" på stugan och åt ärtsoppa i lusthuset.
- Fiskade lite på stugan.
- Fick reda på att jag fått tillsvidaretjänst på jobbet. Firade med bubbel på kvällen.

- Var hundvakt åt Abby.
- Hämtade ut ett par skor på posten.
- Hälsade på Amelia en sista gång innan det var dags för hämtning veckan efter.
- Var på visning på en så fin lägenhet som väckte ett enormt ha-begär, men vi förlorade budningen.
- Bakade inför födelsedagen och fick paket av Simon.
- HÄMTADE AMELIA
- Hade födelsedagsfika med Mamma, pappa, jenny och matias.
- Hade jonna, elliott och otto på besök för att träffa katten.
- Födelsedagsfika med Hanna och Elin.
- Var på påskfest ute i lemlandsskogarna.
- Firade påsk på Tellholm.
- Talka hos Madde och Fredrik.
- Otto döptes och jag, Simon, Amira och Kenneth blev gudföräldrar.
- Försökte pyssla en kväll men insåg att det inte gick.
- Brunch hos Jonna.

- Första maj snöade det.
- Var på visning och kollade på "vår" lägenhet.
- Amelia satt och lekte närsynt vid simons skärm.
- Färgade och klippte håret på Studio 11.
- Katten sov på skrivbrdet så att matte fick pyssla ifred.
- Personalfest på Rosella, vann en sean banan skiva och keps.
- Åkte på kryssning med Eckerö och kollade på ESC med Simon.
- Simon var på budgivning på "vår" lägenhet, och den blev VÅR på riktigt!
- Var till mormor och visade upp kissen.
- Hade hanna på middag och kissemys.
- Lunchade hos Eve.
- Köpte matpyramid åt Amelia.
- Var till stockholm med maria.
- Firade ledig dag med att hitta amelia i min jacka i hallen.
- Fotograferade äppelblom.
- Naomi tog studenten.


- Inledde juni månad med att mysa med amelia en hel dag
- Drack onödigt många milkshake.
- Lunchdejt hos mig.
- Fick hem min nya kalender.
- Åt trerätters hemma.
- Byggde vägg hos Kela.
- Fick nycklarna till lägenheten.
- Firade midsommar hemma med katten och en enorm påse lösgodis.
- Städade nya lägenheten.
- Hade hanna och sami på ett första besök och fick en fin familjetavla.
- Fick det nya soffbordet och tv-bänken.
- Lunchdejtade simon x2
- Åkte till Kalmar på semestertrip.

- Började fixandet i lägenheten. Rev tapeter, bytte handtag och beställde nya tapeter.
- Hälsade på Amelias bror Atlas.
- Plockade flyttlådor och katten ville bo i ALLA!
- Var ut och hälsade på vid hanna och samis hus/tomt.
- Fick tvättmaskinen levererad hem.
- Var barnvakt åt Otto.
- Fixade naglarna med watermarble.
- Fotograferade rygby och var på cruising.
- Fixade håret.
- flyttade grejer till nya lyan och flyttade amelia.
- Kopplade in internet i nya lägenheten.
- Skruvade ihop amelias nya klösträd.
- Finmiddag med Jonna på park och tog varsin alkoholfri drink på Indigo.
- Lunchade hos Julia.
- Flyttstökade större delen av månaden. Körde av och an mellan lägenheterna hela dagarna.
- Barnvaktade jonnas pojkar på nabben.
- Lämnade in nycklarna till skrakvägen och lämnade på samma gång det kapitlet bakom oss.

- Var på bio och när vi kom hem hade katten vält tvättställningen.
- Var till IKEA och stockholm tens med Simon och Ruben.
- Började skruva ihop sovrumsbyrån.
- Vinkväll hos Petra.
- Föglö på jazz och blues festival.
- Thomas fixade vår antennkabel.
- Fotgraderade med Hanna i ingby.
- Fotvård&ansiktsbehandling på mariebad.
- Sålde vår gamla soffa och nya soffan levererades.
- Ölfestival på stallhagen.
- Promenad med Elin och Java som inte alls var tänkt att bli så lång som den blev.
- Tog TBE-sprutan och blev riktigt dålig av den med feber och förkylning.
- Var på kattutställning med Maria och Thomas över dagen, då febern var borta och jag mådde lite bättre.
- Dagen efter var febern och den ihållande huvudvärken tillbaka igen.

- Inledde september med att bli sjukskriven två dagar på grund av TBE-sprutan. Amelia vilade tillsammans med mig.
- Amelia lekte klätterapa på min rygg när jag städade hallen.
- Hade planeringsdag på jobbet och sen på maxingehäng med Jonna, Elliott och Otto.
- Var barnvakt åt Elliott och Otto på travbanan med Julia när Jonna jobbade.
- Umgocks enormt mycket med katten.
- Hamnade till hälsocentralen med misstänkt blodpropp i benet. Visade sig vara en sprucken slemsäck.
- Personalfest på kvällen.
- Brunch med Jonna och Otto på hotell och restaurang och sen var de hit på besök.
- Amelia kastrerades och åt sen inget på två dygn innan vi for till veterinär och de skrev ut smärtstillande.
- Var på öppna gårdar med Jonna, Julia och Otto.
- 20/9: Började ana att nått var på gång när mensen var sen.
- Amelias sår blev inflammerat och hon fick antibiotika och en snygg dräkt. Först var hon sur men sen kom hon på att man både kunde tvätta öronen OCH sova i mattes famn med den istället för tratten.
- 24/9: Tog ett första test sent på kvällen som visade att vi var gravida.
- 25/9: Tog ännu ett test på morgonen som visade samma sak. For på jobb med 1000 olika känslor i kroppen. Var nog inte världens mest koncentrerade pedagog den dagen.
- Brunch på smakbyn med Jonna och Otto.
- 28/9: Tog ett tredje test för att försäkra mig om att de två tidigare visat rätt.
- Amelia fick bort stygnen och fick äntlige leka med sina fiskar igen.

- Var på UnderBara Barn-mässa i stockholm med Jonna, Julia och Otto.
- Var till Io och fixade håret.
- Pysslade t-shirtar åt mamma och pappa och gav dem åt mamma i förtidig födelsedagspresent.
- Mamma fyllde 60 och vi skickade iväg henne och pappa på Birkakryssning.
- Amelia badade fotbad i mitt vattenglas.
- Svärmor var på besök och fick även hon en t-shirt.
- Firade systers 30årsdag och berättade bebisnyheten för henne.
- Vart till Linköping med Jonna och hälsade på Jens.
- 21/10: Var på inskrivning och fick för första gången se "räkan" på ultraljud.
- Kom tillbaka till jobbet och berättade nyheten för mina närmsta kollegor.
- Åkte till Ullared med Jenny och Matias.
- Amelia hjälpte till att ordna i min garderob.

- Mamma firade sin 60årsdag med sina kollegor och berättade att hon ska bli mormor.
- Åt plättar till middag och fick sällskap av en katt som tuktade min krukväxt.
- Firade fredagsmys med Amelia.
- Lagade farsdagsmiddag med Jenny på tellholm. Pestolax och potatismos.
- Vecka 13 kom och när många andra slutar må illa så började jag. Kaffelukt fick det att nästan vända sig i magen, så kafferasterna fick jag spendera utanför fikarummet.
- Var till Åbo på KUB-test och Simon fick se och höra räkan för första gången. Firade att allt såg bra ut med att dricka en
smoothie (strawberry simon) på Jungle Juice Bar.
- Hängde hemma hos Hanna och hennes lurviga barn.
- Vilade med min slökatt.
- Lunch hos Jonna.
- Drack en hel del glögg, craving?
- Lekte handyman och satte upp krokar för mina fönsterlampor.
- Strömavbrott både hemma och på jobbet. Slutade med att vi fick äta sallad och smörgåsar till lunch.
- Firade lillajul med simon i förtid då jag skulle iväg på helgen.
- Stockholmsweekend med maria.
- Galen katt när jag kom hem!

- Lagade julgodis med tjejerna hemma hos Eve.
- Klädde julgranen hemma hos mamma och pappa och hängde upp julstjärnor hemma.
- Försökte få till årets julkortsbilder.
- Jobbets julfest. Insåg att magen inte gick att dölja så bra (v.17)
- Glöggkväll med riddarna hos Hanna. Jag outade Räkan för vännerna med min bebiströja.
- Slog in lite julklappar och köpte nya skor till jobbet.
- Åt julbord på jobbet och dukade fint åt barnen.
- Lyssnade på Ålands Lucia med förskolebarnen.
- Bakade mjuk pepparkaka.
- Fick hem min iPad, så god jul Anna önskar Anna.
- Kände första ordentliga rörelsen (v.19)
- Gick ut med offentligt att två skulle bli tre. Eller egentligen skulle ju tre bli fyra, även om Amelia inte var helt med på den planen.
- Rastade Amelia i snön på tellhom på julafton.
- Var till veterinär med Amelia i mellandagarna då hon råkade få diskmedel i ögat.
- Firade nyår hemma hos mamma och pappa. Amelia chillade i fönstret och tittade på raketer.

3 kommentarer:

  1. roligt att se, även om det börjar bli ett tag sen ;) är fortfarande lite förvånad att Elma kom ut och inte var en katt ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var nästan roligare att göra denna sammanfattning då man lite glömt bort 2014 redan. Ja, det är jag med ;)

      Radera

- jag svarar på kommentarer här i min blogg.
- jag granskar och godkänner kommentarer innan de publiceras.
- tack för att du kikar in på min blogg och lämnar ett ord eller två!