söndag 22 februari 2015

Cravings och "anti-cravings"

Hanna bad mig skriva nått om graviditeten och vad jag har för cravings än så länge. Jag fick faktiskt fundera en bra stund innan jag kom på vad jag skulle skriva om detta då det inte varit så självklart och tydligt som vissa får det att låta ibland.

CRAVINGS

På bilden (som jag lånade härifrån) syns det enda jag hittills kan säga att jag haft som craving. Apelsiner skulle jag kunna äta i mängder alla dagar om det inte var för att det tar sån tid att skala dem och att jag får så torra och fnasiga händer av skalandet. Fast egentligen skulle jag väl säga att jag är sugen på all sorts frukt och det är viktigt att den är kall!! Förvarar apelsiner och det mesta annat i fruktväg i kylen för att få den så kall som möjligt. Har till och med övervägt att slänga in frukten i frysen, men där gick nog ändå gränsen. Att skala en fryst apelsin, hur lätt är det egentligen?

Sen har jag varit sugen till och ifrån på två saker jag inte får äta, brieost och leverlåda. Skulle väl inte direkt räkna det till cravings utan det handlar nog mer om att jag vill men vet att jag inte får äta det och då bli det lite extra retsamt.


ANTI-CRAVINGS
Dessa anti-cravings har varit och är desto fler. Det handlar inte heller om saker jag inte klarar av att äta, utan jag äter nog det mesta jag får faktiskt, men dofter (eller numera lukter/stanker) har blivit ett problem. Näsan har blivit oerhört känslig och saker som jag tidigare tyckte att doftade gott kan jag nu inte vara i närheten av. För att nämna några:
  • Kaffe.
    Tidigare kunde jag tycka att kaffe doftade gott, speciellt doften av ett nyöppnat kaffepaket. Nu har det varit en av de lukter som ställt till mest problem då jag stundvis haft svårt att sitta med mina kollegor på kafferasten utan att må illa. Denna känslighet har som tur är blivit bättre ju fler veckor som har passerat.
  • Stekt kött och framför allt stekt bacon.
    Lukten av stekt bacon kan jag inte alls med och inte heller lukten när man steket kött eller fisk. Jag äter gladeligen bacon, kött och fisk bara jag slipper vara med när det tillagas. Det underliga är att doften av stekt kyckling inte alls stör mig.
  • Simons skäggolja och deodorant.
    Det måste väl skrivas hit det med. Simon fick en skäggolja i julklapp och lukten av den är inte alls vad min näsa uppskattar. Jag tycker att den luktar oregano och det gör mig lätt illamående. Deodoranten tycker jag egentligen inte att lukta illa, men jag upplever doften så stark och intensiv att jag kan känna den när jag står i köket och han sitter i kontoret. Tänk då när vi båda sitter i bilen relativt nära varandra, det är då det blir en aning jobbigt. 
Det finns garanterat fler saker jag har obehag för, men jag orkar inte rada upp fler just nu. Det enda jag kan komma på som jag har lite avsmak på och kanske inte väljer att äta i första taget är saker med mycket grädde. Till exempel kan tanken på pannacotta göra så att jag får en lätt känsla av illamående, men sen när den serveras så kan jag äta det utan problem.

3 kommentarer:

  1. jag har också ätit enorma mängder apelsin den senaste tiden, dock får den gärna vara rumstemperatur för annars känns det som att tänderna kommer sprängas - och jag bakar inte ens barn, vad jag vet ;) goda apelsiner just nu, hur som ;)

    roligt inlägg också! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är ju apelsinsäsong nu så det är bäst att passa på för sen är de bara sura och tråkiga närmare sommaren. Och för mig ska de helst vara så kalla de bara går, men jag är ju en sån konstig människa som biter i glass också så mina tänder är vana! ;)

      Man behöver nog inte baka bebis för att vara sugen på apelsiner, gissar att den mörka vintern har gjort ett extra stort behov av c-vitamin med, men när man googlar cravings så märker man att apelsin ska vara en oerhört vanlig craving :) Tydligen ska detta höra till vilket kön man väntar, men det tror jag inte på ;)

      Vad bra, hoppas jag fick till det du efterfrågade även om jag inte har nå tydliga cravings :D

      Radera
    2. jag biter också i glass, men när det är något syrligt inblandat ilar det något fruktansvärt! Alla uppdateringar tas emot med öppna armar ;)

      Radera

- jag svarar på kommentarer här i min blogg.
- jag granskar och godkänner kommentarer innan de publiceras.
- tack för att du kikar in på min blogg och lämnar ett ord eller två!